Beginnen met stage - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Britt Aarts - WaarBenJij.nu Beginnen met stage - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Britt Aarts - WaarBenJij.nu

Beginnen met stage

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

11 Mei 2017 | Ghana, Golokuati

Hee,

Hierbij alweer de volgende blog, deze keer met een link voor de vlog van Tanne. De link is namelijk: https://www.youtube.com/watch?v=U0fveuYMrcM&feature=youtu.be

7 mei: Jurkjes passen
Vandaag starten de dag met regen en niet z’n klein beetje ook. Het regende zo hard dat ik er onder had kunnen douche, maar dit heb ik toch maar niet gedaan. Wel moest ik nodig mijn was doen. Gelukkig hebben we een afdak waar ik onder kon gaan zitten, want je wast hier namelijk met de hand en koud water. Verder hebben we een waslijn binnen en buiten hangen, daarom kon ik mijn was dus gewoon ophangen en laten drogen. Al met al best veel werk, maar het ging wel goed.

Nu was de ochtend natuurlijk al voorbij en hebben we ‘s middags besloten om naar Hohoe te gaan, om wat boodschappen te doen. We hebben zelfs kaas (mozzarella) gehaald voor op het brood.
Ook hadden we Libanees brood gehaald die we die avond zouden eten als een soort van wraps. Dit was echt super lekker en we hebben besloten dat we dat elke week wel een keer wilde gaan eten.

Net na het eten belde Aloys op om te zeggen dat de kleermaker bij hem langs zou komen met onze jurkjes en de pakken voor de jongens.
Eenmaal bij Aloys aangekomen was de kleermaker er nog niet, maar hij kwam wel al snel. We gingen met z’n alle tegelijk passen. DE mijne pas echt prefect. Je merkt goed dat hij echt op maat gemaakt is.

Daarna gingen we nog wat bij ons drinken, want hij zou maandag weg gaan. Iedereen was gekomen en we hebben een hele gezellige avond gehad, maar het werd niet al te laat, want de volgende dag was voor bijna iedereen de eerste stage dag.

8 mei: Eerste stagedag
Vandaag vroeg op, 6 uur om precies te zijn, want we moesten om 7 uur aanlopen om de taxi te pakken. We gingen vandaag voor het eerst naar stage. Het was wel een beetje spannend, want we wisten nog niet op welke afdeling we zouden komen.

Iets voor 8 uur waren we bij het kantoor waar we ons moesten melden, maar tot mijn verbazing zaten de studenten uit Nijwegen er ook nog. Deze moesten zich om half 8 melden, dus ze zaten er al een half uur.
Uiteindelijk hebben wij er ook nog ongeveer een half uur gezeten voor Emanuel kwam. Emanuel is de man die alles regelt op de stage zelf. Met hem moeten we ook dingen afspreken over vakantie en uren.
Hij heeft ons uiteindelijk naar de hoofdzuster (Patricia) gebracht. Zij zou ervoor zorgen dat we op de juiste afdeling terecht zouden komen.
Wat dan wel een beetje jammer is, is dat de ze ons allemaal in een ruimte had neergezet en zelf weg ging om dat te regelen. Na een uur kwam ze terug en zei ze dat ze over 5 minuten kwam. Nou in Ghana duren 5 minuten dus geen 5 minuten maar een uur.
Zo zat onze halve dienst er dus al op en we waren nog niet eens op een afdeling geweest.

Uiteindelijk kwam ze terug en mochten we 2 aan 2 vertrekken. Tanne en ik waren jammer genoeg als laatst. Maar goed uiteindelijk zijn wij ook verdeeld.
Tanne ging naar de Male Ward (mannenafdeling) en ik naar Children’s Ward (kinderafdeling).

Toen ik op de kinderafdeling kwam moest ik weer wachten, want ze waren net bezig. Toen werd ik voorgesteld en mocht ik wat mee gaan doen. Of ja ik heb vooral mee gekeken.
Wel heb ik geleerd hoe ze alles precies schoonmaken en wat voor formulieren ze allemaal moeten invullen. Maar ook hoe het systeem hier een beetje werkt.
Op het laatst werd ik nog even rondgeleid over de afdeling, want dat waren ze vergeten.
Toch heb ik wel de indruk dat het een leuke plek is en dat ik me daar de komende week kan vermaken en dingen kan leren.

Na stage zijn Tanne en ik nog naar de markt geweest, want ’s avonds hebben we met 12 personen bij ons gegeten. Het was erg gezellig en iedereen deelde de verhalen van stage. Dit was natuurlijk wel leuk om te horen en het werd stiekem toch best laat.

9 mei: 1ste hele dag op de kinderafdeling
Vandaag voor het eerst een volle dag naar de kinderafdeling. Dat betekende weer vroeg op, want onze stage dagen lopen van 8.00 tot 14.00. Dat betekend wel dat we de taxi om 7.00 moeten pakken, want hij gaat pas als hij vol is.

Op stage was het een drukke dag, we hadden namelijk 4 opnames, 3 ontslagen.
De opnames moeten bijna altijd een infuus krijgen, dus dit kon ik mee helpen zetten. Het gaat er wel heel anders aan toe als in Nederland. In Ghana hebben ze bijvoorbeeld geen stuwband, maar gebruiken ze een deel van een infuusslang.
Verder prikken ze gewoon een paar keer als het niet lukt, of versteken ze de naald. Ook wordt er niet echt met het kind zelf gepraat, alleen met de moeder. Terwijl er ook kinderen van 5/6 jaar oud bij zijn, die best iets kunnen vertellen.
Verder heb ik een groot deel van de opnames mee mogen doen. Ik meten onder andere alle vitale waardes (pols, temperatuur en ademhaling). Bloeddruk meten ze hier eigenlijk niet.
Ook hadden 2 kinderen bloed nodig, dit heb ik ook mee kunnen aanhangen.
Al met al een behoorlijk drukke dag op stage.

’s Avonds hebben we dan ook niet veel meer gedaan en ben ik een beetje op tijd gaan douche en slapen.

10 mei: Relax en sit down
Ik had vandaag echt zin om naar stage te gaan, vooral omdat gisteren z’n leuke, drukke dag was.
Jammer genoeg was het vandaag totaal het tegenovergestelde van gisteren.
Het enige wat er vandaag op stage is gebeurt, is dat de dokter is langsgekomen. Dit duurde ongeveer een uurtje en daarin besprak hij alle kinderen op de afdeling.
Daarna heb ik bij één kindje het verband mee mogen verwisselen. Het kindje had ernstige brandwonden aan zijn linkerarm en een klein stukje op zijn nek.
De rest van de tijd hebben we gezeten en elke keer als ik op stond om ook maar het kleinste ding te gaan doen werd er gezegd dat ik kon gaan zitten en moest relaxen, want je hoeft het hier niet snel, snel te doen. Als het echt heel ernstig is komen de ouders wel naar je toe.

Mijn stagedag was dus vandaag niet echt druk en heb ook niet echt veel kunnen doen, maar hoop dat het morgen anders is, maar dat kan je hier nooit zeggen.

In de avond heb ik een beetje in mijn boek gelezen en dit getypt, maar verder niet veel gedaan.

Maar hierbij ga ik de blog weer afsluiten, tot de volgende keer!

  • 15 Mei 2017 - 08:55

    Dhr. De Vries:

    Mooie ervaringen dames. Geniet ervan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Britt

Tanne en ik zijn twee studenten van de VeVa zorg niveau 4. Wij gaan samen stage lopen in Ghana en willen door deze blog/vlog jullie op de hoogte houden.

Actief sinds 29 Maart 2017
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 5528

Voorgaande reizen:

01 Mei 2017 - 13 Juli 2017

Stage Ghana

Landen bezocht: