De eerste dagen - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Britt Aarts - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Britt Aarts - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

04 Mei 2017 | Ghana, Golokuati

Hallo!
Wij (Tanne en ik) zijn een groot avontuur aangegaan. Namelijk een stage in Ghana. We zullen de komende 10 weken in Golokuati en omstreken te vinden zijn. We zullen hierover van alles laten weten, van zowel onze stage als van het leven in Ghana.

Nu ga ik jullie een beetje inzicht geven in de eerste dagen hier. Ik zal per dag een beetje proberen te beschrijven wat we hebben gedaan en meegemaakt. Tanne heeft ondertussen ook een vlog gemaakt, deze kun je vinden op: https://www.youtube.com/watch?v=8CxfmHymrkw&feature=youtu.be

1 mei: Dag van vertrek
Om 8.30 zijn we vanaf Tanne thuis vertrokken richting Antwerpen. Op Antwerpen centraal moesten we bij een loket ons ticket halen voor de Thalys. Vervolgens met de Thalys naar Schiphol, want daar zouden de ouders Tanne, haar vriend en mijn moeder en stiefvader staan met de koffers.
Alles verliep goed en we kwamen ruim op tijd aan op Schiphol. Zo vroeg zelfs dat de ouders er nog niet waren. Toen ze eenmaal gearriveerd waren zijn we onze koffers gaan inchecken. Daarna nog wat eten met z’n allen, maar toen werd het toch echt tijd om afscheid te nemen en naar de douane te gaan.
Uiteindelijk konden we met ongeveer 10 minuten vertraging toch vertrekken richting Ghana. We zouden net iets meer als 6 uur in het vliegtuig moeten zitten. Gelukkig hadden ze leuke, goede films en kregen we genoeg te eten en drinken. Daardoor ging de tijd redelijk snel voorbij.
We landen om 20.00 uur plaatselijke tijd, dit is 22.00 Nederlandse tijd. Het is hier namelijk 2 uur vroeger dan in Nederland.
We hebben jammer genoeg wel wat lang moeten wachten bij de bagageband, want ik had mijn 2 koffers zo, maar Tanne had er maar 1. Gelukkig kwam de andere ook en konden we snel verder.
We werden namelijk opgehaald door Michael, een Ghanees die samenwerkt met Ghanagangers, we gingen naar een hotel in Accra (de hoofdstad). Hier zouden we de nacht door gaan brengen, want het was te laat om nog naar Golokuati te reizen. Wat was het enorm warm!

2 mei: Eerste dag in Ghana
We moesten een beetje op tijd opstaan, want we hadden om 8.00 afgesproken om te ontbijten met Michael. We wilde nog graag douche ’s ochtends, maar dit bleek moeilijk te gaan, want de douche deed het niet en we hadden maar heel weinig water. Dus hebben we ons gewassen met een emmertje water. Daarna zijn we gaan ontbijten en op weg gegaan naar de mall.
In de mall konden we onze euro’s wisselen naar Ghanese cedi’s. (1 euro is ongeveer 4,5 Ghanese cedi) Daarna gingen we naar een telefoonwinkel waar we een Ghanees simkaartje met internet hebben aangeschaft, ook hebben we een internetstick voor de laptop gekocht, zodat we altijd internet zullen hebben.
Tenslotte nog even naar de supermarkt voor wat te eten, huishoudelijke spullen, maar vooral voor water voor onderweg. We zouden namelijk ongeveer 4 uur gaan doen over de reis naar Golokuati.
Onderweg naar Golokuati hebben we van alles gezien en meegemaakt. Zo zijn we onder andere langs een natuurpark gereden, waar voornamelijk veel vogels en apen leven. We hebben dan ook een heel aantal apen gezien, ze zaten namelijk gewoon naast de weg en zijn totaal niet bang voor auto’s.
Eindelijk aangekomen in Golokuati werden opgevangen door Stella en haar kinderen/kleinkinderen. Stella heeft ons een beetje rondgeleid in het huisje waar we de komende 10 weken gaan wonen.
We zitten samen met 3 andere studenten, maar deze waren op een uitstapje en hadden pech onderweg, dus die zouden pas de volgende dag komen. Wel hebben we de andere 8 studenten uit Nijmegen ontmoet. Zij zitten in een huisje achter dat van ons. Ook hebben we Aloys ontmoet, die is vanuit Ghanagangers hier om studenten te begeleiden. Maar hij gaat volgende week terug naar Nederland en dan worden we begeleid door Stella en Mr. Setu.

Na onze korte rondleiding werden we nog uitgenodigd om bij Aloys te gaan eten, omdat er niks in huis was. Dus gingen we naar zijn huis. Daar hebben we ook Wies ontmoet, deze vrouw is 82 en heeft zich altijd ingezet voor Ghana. We hebben even met haar gesproken en ze vertelden een indrukwekkend verhaal, over wat ze allemaal had gedaan en meegemaakt.
Toen we klaar waren met eten zijn we terug gegaan naar ons huisje, waar we ons een beetje gesetteld hebben en lekker zijn gaan slapen, want het was nogal een vermoeiende dag.

Dag 3: Ontmoeten en verkennen
Vandaag hebben we het ’s ochtends lekker rustig aan gedaan.
Rond de middag kwam een van onze huisgenootjes (Anne Jet) terug en hebben we kennis gemaakt. Later die dag zou ook Laura terug komen, maar die was nog even richting haar stage.
Wij zouden snel kennis gaan maken met onze stageplek. We zijn namelijk ’s middags naar het ziekenhuis toe gaan met Aloys. Dit is een ander ziekenhuis dan waar we in eerste instantie naartoe zouden gaan, maar bij het andere ziekenhuis waren niet genoeg plaatsen. We gaan dus nu stage lopen in Hohoe, in plaats van in Kpando.
’s Middags zijn we als eerste naar een kleermaker in Hohoe gegaan, deze gaat voor ons stage jurkjes maken. We hebben alle maten laten opmeten en ze zijn als het goed is vrijdag klaar.
Daarna zijn we naar het ziekenhuis gegaan, waar we ons eerst moesten melden bij de administratie. Hier wordt alles geregeld voor onze stage. We zullen hier 5 dagen in de week stage gaan lopen, waarbij we allebei op een andere afdeling komen. Ook zullen we elke week wisselen van afdeling en kunnen we de laatste weken kijken op welke afdeling je nog een keer terug wil.
Tenslotte hebben we nog een rondleiding gekregen bij het ziekenhuis zelf, wat uit allemaal kleine losse gebouwtjes bestaat.
Daarna zouden we terug gaan, maar zijn we nog even langs een paar belangrijke punten gegaan. Zoals een bank waar we met onze pinpas kunnen pinnen, maar ook naar een supermarkt waar je bijna alles kan kopen wat je nodig hebt.
Vervolgens zijn we terug gegaan naar ons eigen huisje en hebben daar de rest van de avond een beetje gerelaxt. Tot ongeveer 20.00, want toen viel de stroom uit. Dus toen heb ik deze blog nog even afgeschreven en zijn we naar bed gegaan.

Wij willen dan ook zeggen, tot de volgende keer.

• 06 Mei 2017 - 09:01

Manja En Marcel:

Hoi Tanne en Britt. Wat een mooi verslag en de vlog vult het echt aan zodat we een beeld hebben gekregen van jullie reis en verblijfplaats. We zijn benieuwd naar beelden van het ziekenhuis en jullie in uniform.
    Zo te zien gaat het allemaal goed en hebben jullie er zin in. Geniet ervan samen. Lieve groeten van ons allemaal.

• 10 Mei 2017 - 10:13

Dhr. De Vries:

Mooi eerste verslag dames, ik ben benieuwd naar de eerste ervaringen van de stage