De omgeving ontdekken - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Britt Aarts - WaarBenJij.nu De omgeving ontdekken - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Britt Aarts - WaarBenJij.nu

De omgeving ontdekken

Door: Britt

Blijf op de hoogte en volg Britt

06 Mei 2017 | Ghana, Golokuati

Hee,

Hier ben ik weer, zoals altijd kan je ook Tanne’s verhaal volgen, maar haar vlog komt later.
Maar nu ga ik beginnen aan het geschreven verhaal.

Dag 4: Ontmoeten en verkennen 2
We hebben vandaag weer kunnen uitslapen, want er stond nog niks op het programma, tot Aloys naar ons huisje op de compound kwam en vroeg of we ook nog graag een rondleiding wilden in Kpando zelf. Dit wilde we natuurlijk wel, dus ’s middags zou hij ons komen halen.
Ondertussen kwamen er nog 2 Nederlandse studenten (Thom en Laura) bij ons binnengelopen, zij verblijven in Mepe. Ze geven daar les op een basisschool, maar zijn voor een weekendje naar Golokuati gekomen. We zijn daarna met Aloys en wat andere naar Kpando gegaan, maar aangezien hier niet echt veel regels voor het verkeer zijn, of niet nageleefd worden was dit geen enkel probleem. We konden namelijk makkelijk met z’n 4e op de achterbank.
Uiteindelijk zijn we gestopt langs de weg en zijn we te voet verder gegaan, we zijn onder andere over de markt gegaan, maar ook naar een kerk, want deze leek erg op onze kerken, terwijl de kerken hier meer lijken op gewoon woonhuizen.
Na dat allemaal gezien te hebben was het toch echt tijd om terug te gaan naar Golokuati.
Eenmaal terug daar werden we nog door Wies en Aloys uitgenodigd om bij het afscheidsfeest van Wies te komen kijken, want dit zou op z’n Ghanees gebeuren. Dit leek ons wel leuk maar we gingen eerst eten.
We hebben planteenfrietjes gemaakt, een planteen lijkt een beetje op een banaan, maar is dat niet. Verder aten we er wat sla, ei en kippenworstjes bij. Echt super lekker allemaal.
Daarna nog even 2 minuten stilte vanwege dodenherdenking en op naar het afscheidsfeest.
Na afloop zijn we naar huis gegaan en hebben we na een potje 30seconds besloten om naar bed te gaan. Hiermee was de dag dan ook ten einde.

Dag 5: Watervallen en andere dingen
Vandaag hadden Tanne, Laura, Thom en ik afgesproken om een beetje op tijd op te staan, want we wilde graag naar de watervallen van Wli.
Rond een uur of 9 zijn we naar Golokuati station gegaan en hebben we met z’n 4e een taxi gepakt naar Hohoe. Vanaf daar moesten we met de trotro naar Wli. De trotro rijdt echter pas weg als hij vol zit. Dus moesten we nog even wachten voor we konden vertrekken. Uiteindelijk was hij redelijk snel vol, dus konden we op pad. De rit duurde ongeveer 45 minuten en we werden voor de deur afgezet.
Het was ongeveer 30 minuten lopen naar de lage waterval. De hoge waterval was ruim 2 uur lopen. We gingen voor de lage deze keer.
Onderweg kwamen we weer van alles tegen, zoals een cacaoboom, maar ook bananen en papaja. Net voor we er waren vertelde de gids echter dat je ook nog iets verder omhoog kon lopen om de grote waterval wel te zien. Dit leek ons dan ook een leuk idee, dus wilde we dat wel doen. We kregen allemaal een stok en zo klommen we naar boven. Dit bleek zwaarder dan gedacht. Eenmaal boven waren we dan ook redelijk uitgeput, maar het uitzicht was prachtig.
Toen we uiteindelijk weer beneden waren konden we gaan zwemmen in het water bij de waterval.
We mochten van onze gids zo lang zwemmen en relaxen als we zelf wilden, hij zou dan op ons wachten voor de tocht terug. Ook vertelde hij dat je nu de muur/wal achter de waterval kon aanraken. Dit wilde we natuurlijk wel proberen en het is ons ook allemaal gelukt.
Terug in het dorpje moesten we weer met de taxi of trotro terug. Dit was nog niet zo simpel en duurde erg lang. Gelukkig werden we geholpen.
Eenmaal in de trotro gingen we terug naar Hohoe, waar de rest van onze huisgenoten al waren. We hebben daar dan ook samen pizza gegeten.
Al met al was het nog gezellig in de avond en daarmee sluiten we deze dag af.

Dag 6: Aapjes en meer
Vandaag weer een beetje op tijd op, want we wilde naar een natuurparkje met aapjes.
Toen we allemaal helemaal klaar waren zijn we naar Kpando gegaan met de taxi. Deze keer niet vanaf het station, want hij kwam langsrijden en vroeg waar we heen wilden. De man die er al inzat moest maar opschuiven en hij belande daardoor in de kofferbak.
In Kpando aangekomen moesten we nog verder naar de plek waar we de aapjes konden zien, namelijk Tafi Atome. De taxichauffeur wilde ons daar ook wel heen brengen, dus we hoefde niet over te stappen.
Bij het apenreservaat aangekomen kregen we een gids mee en konden we bananen kopen, die we daarna aan de aapjes mochten geven.
Na een korte wandeling kwamen we op de plek waar de apen zaten. Er waren er echt heel veel, zowel kleintjes, grote, als moeders met baby aapjes.
De gids vertelde ons dat ze niet bijten en alleen krassen als ze ruzie gaan maken over de banaan. We kregen nog wat uitleg van de gids en toen konden we bananen geven. Het was spannend maar leuk tegelijkertijd.
Toen alle bananen op waren zijn we teruggegaan en vroeg de gids of we ook het dorpje verder op wilde bezoeken, waar ze nog op de oude manier stoffen weven. Dit vonden wij natuurlijk wel een leuk en interessant idee, dus stemde we ermee in.
We moesten daarvoor wel met de motorbike, een motor, maar dan als taxi.
Zo gingen we dus, met z’n alle bij iemand achterop de motor, maar net als bij de rest van het verkeer zitten hier niet echt regels aan. Je hoeft bijvoorbeeld geen beschermende kleding aan of een helm op.
Toen we bij het weefdorpje aankwamen kregen we een rondleiding door het dorp en door de fabriek waar ze de stoffen maken. De man was super aardig en heeft ons zelf een stukje laten weven.
Daarna zijn we op de motorbike teruggegaan naar Kpando, waar we nog boodschappen moesten doen.
Uiteindelijk zijn we met boodschappen en al teruggegaan naar Golokuati en hebben we daar het eten klaargemaakt. ’s Avonds hebben we niet veel meer gedaan, maar het was wel een leuke dag.

Ik ga deze blog dan ook weer afsluiten, de dagen waren leuk maar vermoeiend en ik denk dat we morgen een beetje gaan uitrusten van wat we allemaal gedaan hebben. Als

Tot de volgende keer!

• 13 Mei 2017 - 09:39

Manja:

Een mooie start van een bijzondere reis. De eerste kennismakingsweek zit er op en dan begint het werken voor je stage. Veel leerplezier allebei en we blijven jullie berichten volgen natuurlijk!